Elever

Velkommen til en ny hverdag

Vi vil gerne fortælle dig om vores kostskole, så du kan se, om den er noget for dig.

Det allervigtigste at fortælle er, at det er et rart sted at være. Det siger de elever også, der går her. Ikke altid, selvfølgelig. Vi kan alle sammen have en dårlig dag. Men de siger, at man har det godt på kostskolen, og at det er et sted med masser af muligheder. Både for at tage sin 9. eller 10. klasses eksamen – det gør de stort set alle sammen. Men også for at udvikle sig personligt. Få venner – og lære at blive gode venner igen, når man bliver uvenner. Og at få en masse gode oplevelser, gå til fritidsaktiviteter og komme med skolen på skiferie, studietur og sommerferietur.

En skole med små klasser

Er du en af dem, der har haft det svært i skolen og måske er kommet bagud fagligt? Det kan vi hjælpe dig med, så du kan få taget din eksamen. Der er kun omkring 10 elever i hver klasse og to lærere eller en lærer og en pædagog. Du får bøger, der passer til, lige der hvor du er. Lærerne er gode til at give dig lyst til at lære. Og eleverne er gode til at hjælpe hinanden og ikke drille. Du får en kontaktlærer, som tager sig særligt af dig.

Fritid med masser af muligheder

Eleverne bor lige ved siden af skolen. Du kommer til at bo sammen med 9 andre – det kalder vi en bogruppe. Dem hygger du med efter skole sammen med de voksne og finder ud af, hvad du skal lave resten af dagen. Måske skal du gå til fodbold eller ridning? Måske får du et eftermiddagsjob? Måske er der noget, der trykker dig, så du skal have en god snak med din kontaktpædagog. Og så er der jo også vaskes tøj og gøres rent på værelset. Eller bare slappe af med en pose chips og en god film sammen med de andre.

Elevråd

Kostskolen har et elevråd. Hver bogruppe vælger to elevrådsrepræsentanter. Elevrådet kan behandle ønsker fra eleverne til fx aktiviteter i fritiden, maden eller nyt inventar i skolebygningen.

Du skal ville det selv

Hvorfor siger vi nu det? Jo, det gør vi, fordi både din eksamen og alt det sjove, vi skal opleve sammen, afhænger af, om du virkeligt har lyst til at sige JA til os og prøve noget nyt. For ellers dur det ikke. Selvfølgelig vil der komme svære dage og dage, der går op i hat og briller. Men så står de voksne – og tit også de andre elever – parat til at hjælpe dig.

… Og når vi nu er ved det… Så læs lige kostskolens husregler – det er dem, der sørger for, at vi alle kan have det rart sammen. Der står også noget i dem om, hvordan hverdagen er bygget op.